"Tarihin Aydınlattığı Gelecek"ten

09.10.2005

Önceki
Ana Sayfa
Geri Dön
Sonraki

 


Tüm İnternette
Bu Sayfalarda
Google

 

İYİ BİR MÜSLÜMANIN TANIMI İLE TÜRKLERİN ÖZELLİKLERİ ARASINDAKİ BENZERLİKLER 

 

Müslüman bilginler sonradan yazdıkları ilmihal kitaplarında, İslamiyet’in şartlarını beş adet olarak belirlemişlerdir. Kelime-i Şehadet, Namaz, Oruç, Zekat ve Hac. Bunlardan Zekat ve Hac, sadece maddeten zengin olan ve gücü yetenler içindir. Aslında bu beş şart daha iyi bir Müslüman olmak isteyenleredir. Yoksa, İslâm kelime anlamıyla, Allah’a teslim olmak demektir. Tek şartı vardır: "Lâilâheillaallah" yani “Allah’tan başka ilâh yoktur, yalnız Allah vardır” demek ve buna inanmaktır. Bu inanca sahip olarak kendini Allah’a teslim edenleri Müslüman kabul ettiğini Allah, Kur’an-ı Kerim’inde sıkça vurguluyor.

Namaz, oruç ve hac ibadetleri, aslında insanın kendi kazancınadır. Sadece Allah ile kulu arasındadır. İnsanoğlu bu ibadetleri yaparak kendine sevap kazanmaya çalışır. Bu ibadetlerin başka insanlara doğrudan faydası olmaz. Diğer insanların da yararına olan zekât ibadetinin maddi tarafı ise, sadece maddi gücü olanlara emredilmiştir. Halbuki insanların en hayırlısı, takva’da daha ileri olandır. Takva, Allah’ın rızasını daha fazla kazanacak davranışlar bütünüdür. Allah’ın rızasını kazanmak için belki de ibadetten daha önemlisi, diğer insanların rızasını kazanmaktır. Bunun da yolu, “iyi işler” yapmaktan geçer.

Gelecekte, İslâm alimleri Müslümanlığın  şartlarını yeniden değerlendirecek olurlarsa, bir altıncı madde eklenmesi ihtimali kuvvetlidir. Bu da "salih amel" işlemektir. Yani, iyi  işler yapmak; dürüst olmak, sözünde durmak, antlaşmalara uymak, adaletli davranmak, insanlara yardımcı olmak, mağdurları korumaktır. Kur’an-ı Kerim’de bu özelliklerin yüceliği sıkça vurgulanır.

İnsanlık tarihindeki temel sıkıntı belki de, insanların kendilerini “iyi işler” yapmakla sorumlu görmeyerek, bu davranışı başkalarından beklemeleridir.

İyi bir Müslüman, en geniş anlamda, Bakara Suresi 177. ayette tanımlanmıştır: "Yüzlerinizi doğu ve batı tarafına çevirmeniz iyilik değildir. Asıl iyilik, o (kimsenin iyiliği) dur ki, Allah’a, ahiret gününe, meleklere, Kitaba ve peygamberlere inandı; sevdiği malını yakınlarına, yetimlere, yoksullara, yolda kalmışlara, dilencilere, boyunduruk altında bulunanlara verdi; namazı kıldı, zekâtı verdi. Antlaşma yaptıkları zaman antlaşmalarını yerine getirenler; sıkıntı, hastalık ve savaş zamanlarında sabredenler, işte doğru olanlar onlardır, (Allah’ın azabından) korunalar da onlardır."

Ayette bahsedilen özellikler ile, Türkler için bütün önyargısız tarihçilerin söyledikleri karşılaştırıldığında, aradaki benzerliklerin çokluğu hemen görülür. "tarihin Aydınlattığı Gelecek" kitabının Türklerin Özellikleri bölümünde belirtilen olaylar ve ayrıntılar dikkatle incelendiğinde bu benzerlikler daha iyi anlaşılır. (Okuduğunuz web sayfasında ise, Türklerin tarih Sahnesine Çıkmaları adlı makalede bu konuda geniş bilgi verildiğinden burada bahsedilmedi.

 Burada iyi işler yapmanın (salih amel işleme) Müslümanlar için önemini göstermek açısından, başka ayetlere de dikkatinizi çekmek istiyorum.

Tevbe Suresi 18. ayette: "Allah’ın mescitlerini, ancak Allah’a ve ahiret gününe inanan, namazını kılan, zekâtını veren ve Allah’tan başka kimseden kokmayanlar şenlendirirler. İşte onların, doğru yolu bulanlardan olacakları umulur."

Müslüman’ı daha kısa tarif eden ve içerisinde "iyi işler yapmak" sözü geçen bütün ayetlerin sonu, aynen Bakara Suresi 177. ayet gibi, "onlar korunanlardandır", ya da "onlara korku yoktur" şeklinde bağlanmıştır. Bir tek Tevbe Suresi 18. ayette "iyi işler yapmak"tan bahsedilmez. Ayetin sonu da dikkat edilirse "işte onların doğru yolu bulanlardan olacakları umulur" diye bağlanır. Demek ki bir Müslüman, İslâmiyet'in bilinen beş şartını yerine getirir, ama iyi işler yapmazsa "doğru yolu bulanlardan olacağı umulur". Yani doğru yolu bulabilir de, bulamayabilir de. Ama iyi işler de yaparsa "onlara korku yoktur" sözünün muhatabıdır.

Tek başına "Allah’a teslim" ile "iyi işler yapma"nın yeterli görüldüğü ayetler de vardır. Örneğin, Bakara Suresi 112. ayette "Hayır, kim işini güzel yaparak özünü Allah’a teslim ederse, onun mükafatı, Rabbin'in yanındadır. Onlara korku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir."

Türkler, bitmek tükenmek bilmeyen dine karşı merakları yüzünden, İslamiyet’le tanışmalarından sonra, en az iki asır aralarında İslamiyet’i tartıştılar. Diğer dinleri de araştırdılar. Akıllarına yatmayan konulara yönlenmediler.Kendi dini anlayışları konusunda ısrarcı ve bağnaz değildiler. Yaşadıkları hayat şartları birçok millete nazaran daha zordu. Bu nedenle hayalci bir anlayışı değil, gerçekleri tercih ettiler. Kendisi Türk olan ünlü kelâmcı Maturidi(öl.944), Müslümanlığı Araplara göre daha akılcı yorumlayarak, kendinsinden önce veya sonra Müslüman olan bütün Türklerin anlayışında etkili oldu. Türklerin Hıristiyanlığı kabul edenleri bile, Hıristiyanlığı en iyi yorumlayan Nesturilik mezhebinin üyesi oldu. Nesturilik ve Maturidilik hakkında, "Tarihin Aydınlattığı Gelecek" kitabının Türklerin İstanbul’u Fethi bölümünde kelâm mezhepleri konusunda ayrıntılı bilgi verilecektir.

Kur’an-ı Kerim’de bahsedilişinden anlaşıldığına göre, Hz. Musa ve Hz. İsa’ya indirilen kitaplarda, Müslümanlara getirilenlerden daha fazla haram kılınan konular var. Örneğin Yahudilikte oruç tutma süresi daha uzundur. Ayrıca oruç süresince geceler de dahil kadınlarına dokunmak yasaktır. Diğer dinlerin seçilmemesinde belki de bu gibi yasakların da rolü vardır. İslamiyetteki bazı yasaklar da Türklere zor gelmiştir. Örneğin, Türklerde hayvanlar boğazlanarak öldürülürdü. Kanları akıtılmazdı. Müslümanlıkta ise aksine kesilerek kanlarını akıtmak şarttır. Türklerde mezar kültürü önemlidir. Arapların Müslümanlık anlayışında ise, mezar yasaktır. Arapların acımasız davranışlarına ek olarak, belki de ayrıntı gibi görünen bu anlayış farkları bile, Türklerin Müslümanlığı kabullerini geciktirmiş olabilir.

Eski Türk din anlayışının Müslümanlıkla birçok konuda bağdaşması, Türklerin hoşgörülü ve iyiliksever yapıları, verdikleri sözü tutan, yaptıkları antlaşmalara uyan insanlar olmaları,  Müslümanlıktaki iyi işler yapma konusundaki emirlerin Türklere uyması, dindeki cihad emrinin Türklerin savaşçılığıyla bağdaşması, çevrelerindeki devletlerle yaptıkları mücadelelerde diğer Müslümanlardan destek almayı düşünmeleri gibi nedenlerle, Türklerin zaman içerisinde sindirerek ve kendiliklerinden Müslümanlığı kabul etmiş  olmaları ihtimali kuvvetlidir.

    

İsmail Hakkı Küpçü

Başa Dön | "İyi Bir Müslümanın Tanımı ile Türklerin Özellikleri Arasındaki Benzerlikler" makalesini yazdır


Yazıların bütün hakları İsmail Hakkı Küpçü'ye aittir
 

Önceki | Ana Sayfa | Geri Dön | Sonraki

Son Güncelleme 09.10.2005

kamagra bivirkninger cialis online danmark cialis rezeptfrei levitra dosierung viagra online kaufen levitra erfahrungsberichte kamagra oral jelly bestellen deutschland kamagra 100mg preis cialis patent cialis erfahrungen viagra en ligne cialis effet secondaire levitra en ligne kamagra gel pas cher levitra avis cialis 20mg pas cher cialis ou viagra kamagra 100mg pour femme in nederland hvor kjøpe generisk cialis på nett i Norge
kamagra online uk levitra online uk buy cialis london cialis pills for sale uk viagra tablets uk viagra for sale uk buy kamagra uk cialis rezeptfrei levitra dosierung viagra online kaufen levitra erfahrungsberichte kamagra oral jelly bestellen deutschland kamagra 100mg preis cialis patent cialis erfahrungen polos baratos polos ralph lauren polos lacoste polos ralph lauren outlet polos hombre polos lacoste baratos in nederland hvor kjøpe generisk cialis på nett i Norge
viagra tablets australia cialis online australia kamagra 100mg oral jelly australia viagra for sale australia cialis daily australia kamagra gel australia levitra online australia viagra priser apotek levitra virkning cialis en om dagen viagra virkning kamagra bivirkninger cialis online danmark cialis rezeptfrei levitra dosierung viagra online kaufen levitra erfahrungsberichte kamagra oral jelly bestellen deutschland kamagra 100mg preis cialis patent cialis erfahrungen
new balance damen nike free 4.0 flyknit nike free run nike air max nike sneakers nike free run 2 nike huarache louis vuitton taschen nike free flyknit fred perry polo timberland schweiz nike cortez nike schuhe nike air force 1 air jordan schweiz louis vuitton neverfull fred perry schweiz